Tachográf mentesség II.

Tisztelt Méhésztársak! Az előző, tachográf mentességről szóló cikk után több olyan gyakorlati példával kerestek meg minket, ami alapján szükségesnek látjuk, hogy az ide vonatkozó jogszabályok alapjait tisztába tegyük.

(Az alábbi írás nem adja vissza a jogszabályok teljes szövegét, csak a méhészeti szempontokból releváns információkat taglalja)

  • MIKOR KELL TACHOGRÁF?

Áruszállítás esetében, ha a jármű megengedett legnagyobb össztömege pótkocsival vagy félpótkocsival meghaladja a 3,5 tonnát.

  • MILYEN JÁRMŰVEK MENTESÜLNEK EZALÓL?

A 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet „92.§ (3) Nem kell tachográffal felszerelni a (2) bekezdésben meghatározott olyan járművet, amelyet kizárólag belföldön a következő üzemeltetési célokra használnak:

b) a mezőgazdasági (kertészet, erdőgazdálkodás, földművelés vagy halászat terén működő) vállalkozás által a telephelyétől számított 100 km sugarú körön belül végzett mezőgazdasági termékszállítás,”

Mit tesz/tett az OMME?

Mentesség esetén:

Kértük a Nemzeti Közlekedési Hatóságot, hogy hívja fel a közúti ellenőrzést végző kollégáik figyelmét a méhész járművek speciális helyzetére, így az Ország teljes területén ugyanazon szempontok alapján végzik majd az esetleges ellenőrzéseket.

A szokásos ellenőrzésen felül mit kérnek a méhésztől:

  • Vándorlási igazolást
  • TIR rendszerbe történő bejelentkezés visszaigazoló lapjának másolatát
  • Tenyészetkód jelölést a kaptárokon

Telephelytől számított 100 km-en túli vándorlás esetén

Kértük a Földművelésügyi Minisztérium segítségét, hogy a méhészeti járművekre igénybe vehető de minimis támogatás keretein belül, lehetőséget biztosítsanak a tachográf beszerelésével kapcsolatos költségek visszaigénylésére.

Ezzel együtt kezdeményezzük a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál, hogy az 561/2006/EK ide vonatkozó részében, a cirkuszi és vidámparki berendezést szállító járművekhez hasonlóan a méhészeti járművek teljes mentességet kaphassanak.

FIGYELEM!

A tachográf mentességhez aláírt nyilatkozaton NE! jelöljenek meg olyan hivatkozást, ami nem igaz a méhészeti járművekre (pl. „vágóhídra történő szállítás”).

AMENNYIBEN TELEPHELYÉTŐL 100 KM-EN TÚLRA VÁNDOROL AZ ALÁBBIAKAT IS SZEMELŐTT KELL TARTANIA (KÖTELEZŐ A TACHOGRÁF HASZNÁLATA, NINCS MENTESSÉG):

Vezetési idők, szünetek és pihenőidők  (561/2006/EK, 6.,7.,8. cikk)

  • A napi vezetési idő nem haladhatja meg a 9 órát.
  • A napi vezetési időt azonban meg lehet hosszabbítani legfeljebb 10 órára, legfeljebb hetente két alkalommal.
  • Négy és fél óra vezetési időszak eltelte után a járművezetőnek legalább 45 perces megszakítás nélküli szünetet kell tartania, kivéve, ha pihenőidőt tart.
  • Ez a szünet felcserélhető egy legalább 15 perces szünettel, amelyet egy legalább 30 perces szünetnek kell követnie, elosztva e szüneteket oly módon, hogy megfeleljenek az első bekezdés rendelkezéseinek.

A járművezető által magánál tartandó dokumentumok (165/2014/EGK, 36. cikk)

- Ha a járművezető analóg menetíró készülékkel felszerelt járművet vezet, a felhatalmazott ellenőrző tisztviselő kérésére be kell tudnia mutatni a következőket:

  1. az adott napon és az azt megelőző 28 napon a járművezető által használt adatrögzítő lapok;
  2. járművezetői kártya, ha van ilyen a birtokában; és
  3. bármely kézi feljegyzés és kinyomtatott lap, amelyet az adott napon és az azt megelőző 28 napon készített az e rendeletben és az 561/2006/EK rendeletben előírtaknak megfelelően.

- Ha a járművezető digitális menetíró készülékkel felszerelt járművet vezet, a felhatalmazott ellenőrző tisztviselő kérésére be kell tudnia mutatnia a következőket:

  1. saját járművezetői kártyája;
  2. bármely kézi feljegyzés és kinyomtatott lap, amelyet az adott napon és az azt megelőző 28 napon készített az e rendeletben és az 561/2006/EK rendeletben előírtaknak megfelelően;
  3. az adatrögzítő lapok a ii. alpontban meghatározott olyan időszakra vonatkozóan, amelyek alatt analóg menetíró készülékkel felszerelt járművet vezetett.

KÉRDÉSEK VÁLASZOK

A tachográf beszerelésével egy időben keletkezik-e GKI kötelezettségem?

NEM! A 261/2011 (XII. 7.) Kormányrendelet 2. mellékletének 5.6 pontja szerint „A képesítés megszerzésére nem kötelezett az a járművezető, aki olyan járművet vezet: amely személyes használatban van, és amellyel közúti közlekedési szolgáltatást nem végeznek”. Ezen nem változtat a tachográf megléte.

Mit tehetek, ha rajtam kívülálló okok miatt nem tudom betartani a kötelező pihenőidőt vagy a maximális vezetési időt?

561/2006/EK 12. cikk „Amennyiben az a közlekedés biztonságát nem veszélyezteti, és annak érdekében, hogy a gépjármű megfelelő megállóhelyet érhessen el, a járművezető a személyek, a jármű vagy a jármű rakományának biztonsága miatt a szükséges mértékben eltérhet a 6–9. cikktől. A járművezetőnek a menetíró készülék adatrögzítő lapján vagy a menetíróból kinyomtatott lapon, vagy a munkalapon kézi bejegyzéssel meg kell jelölnie az ilyen jellegű eltérések okát, legkésőbb egy megfelelő megállóhelyre érkezéskor.”

Felmerülő kérdéseivel kapcsolatban forduljon a Nemzeti Közlekedési Hatóság, Közúti Gépjármű-Közlekedési Hivatalához

06-1-510-0101

https://www.nkh.gov.hu/web/kozuti-gepjarmu-kozlekedesi-hivatal/hir/-/hir/188940/true/vezetesi-es-pihenoido-szabalyai#3