Év vége lévén, szeretnénk tájékoztatni a tisztelt méhésztársakat az OMME által kezdeményezett dömpingellenes eljárással kapcsolatos legfrissebb hírekről.
Az Európai Bizottság és az antidömping eljárásban érintett panaszosok által meghatalmazott ügyvédi iroda már a panasz beadását követően is folyamatosan egyeztetett a beadvánnyal kapcsolatos teendőkről.
Amint az a méhésztársak előtt is ismeretes, korábban már felmerült a Bizottság részéről két meglehetősen nehezen teljesíthetőnek látszó igény, nevezetesen:
- Igazolni kell, hogy a panaszt benyújtó tagországi méhészeti egyesülete megfelelő felhatalmazást kapott a tagságától a panasz benyújtására;
- Minden panaszos egyesületnek el kell küldenie a részletes taglistáját, nevekkel, telefonszámmal, e-mail címmel.
Jelenleg azon dolgozunk, hogy a Bizottságot meggyőzzük:
- A tagság felhatalmazásáról: Legyen elégséges a létesítő okiratok, alapszabályok angol fordítását benyújtani (ezt meg is tettük). Ezek véleményünk szerint elegendően feljogosítják az egyesületeket arra, hogy a tagság érdekében eljárjanak, hiszen nincs egyértelmű szabály arra vonatkozóan, hogy ehhez közgyűlési határozat szükséges. Egyébként lassan beérkeznek azok az őszi közgyűlések határozatai, amelyek még hiányoztak, de több egyesületben (panaszosnál) nincs őszi közgyűlés, csak tavaszi.
- A taglistáról: Érjék be azzal, hogy egy reprezentatív taglistát állítanak össze a panaszosok, amelyben azok a személyek szerepelnek, akik – engedélyt adva adataik átadására – a Bizottsággal érdemben tudnának konzultálni.
Ezekre a felvetéseinkre a Bizottság még nem reagált, pontosabban azt válaszolta, hogy ezeknek a kérdéseknek az eldöntését megelőzően azt szeretnék látni, hogy a számítások igazolják-e egyáltalán, hogy a panaszosokat (pontosabban az általuk képviselt méhészeket) valóban érte-e kár a kínai méz miatt az ágazatot. Ehhez pedig ragaszkodnak a Bizottság által rendszeresített lapon az adatok szolgáltatásához külön-külön, panaszos tagországonként. Azaz, mindenképpen meg kell adni a termelési költségeket, és a megfelelően kikalkulált veszteségeket – panaszosonként.
Ehhez feltétlenül tudni kell, hogy közösségi szinten ezt már korábban megadtuk.
Panaszosonként ez eddig nyilván azért nem sikerült, mert nem áll a panaszosok rendelkezésére minden olyan adat, mely szükséges az adott (a Bizottság által rendszeresített) táblázat kitöltéséhez.
Sajnálatos módon ehhez a termelési adatokat házon – Bizottságon – belülről nem tudták megszerezni (kértük), így ebben a vonatkozásban a nemzeti hatóságokhoz irányítottak minket. Mivel a tagállamok csak kétévente kötelesek ilyen adatokat szolgáltatni, ami 2025-ben aktuális, attól tartunk, hogy ezt az adatszolgáltatást mindenképpen kénytelenek leszünk bevárni. Ebből az is következik, hogy a panasz végső verziójában már a 2024-es adatokkal kell dolgoznunk majd. Viszont így van időnk 2025. június 30-ig véglegesíteni mindent.
Egy apró, de biztató hír, hogy a Bizottság elfogadta a török szervezettől származó kalkulációkat az ún. rendes érték meghatározására. Ez azt jelenti, hogy kínai adatokra már nem lesz szükség.
A folyamat lassan halad, lépésről lépésre kerülünk közelebb a megoldás felé. Ahogy mondani szokták: folytatás következik!
Megjegyezzük: Valahogy a villanyautók esetében ez az egészen másképp játszódhatott le véleményünk szerint. Hiszen ott közel 1 hónap alatt döntöttek ….