December 14-15-én Gyulán került megrendezésre a XV. Gyulai Méz és Mézeskalács Fesztivál, amely keretein belül kihirdették az év kiváló magyar méze cím nyertesét, és az egyes kategóriákon belüli helyezetteket, díjazottakat. Jelen cikk megírásának nehézségét adja, hogy a cikk írásakor a rendezvény még nem zajlott le, azonban amikor a kedves méhésztársak olvassák soraimat, akkor már időben magunk mögött tudjuk a 2024-es gyulai mézvásárt. Ebből következően nem is a rendezvényről, hanem annak szerves részét képező mézversenyről szeretnék néhány gondolatot megfogalmazni.
Az idei versenyre rekordszámú nevezés érkezett. Összesen 162 méhészet, mintegy 489 mézmintája versengett egymással. A mézfogyasztók és a méhészek számára egyaránt kiemelkedő jelentőséggel bír ez a megmérettetés, hiszen nemcsak a termékek minőségi versenye van a középpontban, hanem hozzájárul a mézfogyasztás népszerűsítéséhez is.
A verseny során a mézfogyasztók számára egy új lehetőség nyílik, hogy megismerjék az ország legkiválóbb mézeit. Az Év Kiváló Magyar Méze cím elnyerése kiváló marketing lehetőség a méhészek számára, hiszen a nyertes méz nyilvánosan elismertté válik, így könnyebben találhat vevőkre. Az ilyen versenyek nemcsak a minőségi méz iránti keresletet növelhetik, de segíthetnek a vásárlóknak tudatos döntéseket hozni a kiválasztás során.
A benevezett mézminták első körös zsűrizésére november 22-én került sor. Ekkor a különböző kategóriákban a méz színe, íze, csomagolása, illata, összképe és víztartalma kerül elemzésre. A méz csomagolása, színe, tisztasága az első, amely alapján a fogyasztók meghozhatják döntésüket a vásárlás mellett, így ezeknek kiemelt szerepet tulajdonít a zsűri az értékelés során. A méhészeknek érdemes külön figyelmet fordítaniuk a termékük ilyen fajta bemutatására. Míg az ízzel, illattal jellemzően csak vásárlás után találkoznak a fogyasztók, kivéve, ha adottak a körülmények a vásárlás előtti kóstolásra. Egy piacon, vásáron értékesítő méhésznek nem annak kell lennie a céljának, hogy az egyes mézfogyasztókat elcsábítsák egymástól, hanem az új fogyasztóknak való értékesítés, vagy a meglévő vásárlók fogyasztásának növelése. A verseny helyi, regionális és országos szinten is népszerűsíti a méhészetet, ami segít a mézfogyasztókban kialakítani a hazai termékek iránti bizalmat és elköteleződést.
Ennek megfelelően a 2024. december 9-én lezajlott második körös zsűrizés eredményének tétje a legkevésbé sem volt elhanyagolható. Az úgynevezett csúcszsűri döntése értelmében 2024-ben az év kiváló magyar méze a szolnoki Gujka László akácméze lett.
A verseny magas színvonalát, és a zsűri nehéz dolgát rendkívül példázza, hogy két kategóriában is megosztott első hely született.
Akácméz kategória | ||
1. helyezett |
Gujka László | Szolnok |
1. helyezett |
Stencli Ferenc | Szob |
2. helyezett |
Szomor Balázs | Kiskőrös |
3. helyezett |
Laczkó Zoltán | Budapest |
Vegyes virágméz kategória | ||
1. helyezett |
Bodnár Méhészet | Váckisújfalu |
1. helyezett |
Czékmány Péter | Kecskéd |
2. helyezett |
Dobos László Márk | Polgárdi |
3. helyezett |
Dian Richárd | Csővár |
Napraforgóméz kategória | ||
1. helyezett |
Borhi Brigitta | Örményes |
2. helyezett |
Sipos Béla | Délegyháza |
3. helyezett |
Mayer József | Iklad |
Hársméz kategória | ||
1. helyezett |
Hanzel Róbert | Kaposmérő |
2. helyezett |
Dobos László Márk | Polgárdi |
3. helyezett |
Márta Tamás | Kimle |
Egyéb fajtaméz kategória | ||
1. helyezett |
Tódora Zoltán repceméze | Salgótarján |
2. helyezett |
Gazsó Imre gesztenyeméze | Jánossomorja |
3. helyezett |
Nagy József Szelídgesztenye-méze | Fácánkert |
Mézkészítmény kategória | ||
1. helyezett |
Hegedűs Gábor borsmentás akácméze | Kecskemét |
2. helyezett |
Jenei István Zoltán sóskaramellás repce krémméze | Szalkszentmárton |
3. helyezett |
Nagy István János mogyorós méze | Szeghalom |
Az Év Kiváló Magyar Méze verseny tehát nemcsak a szakmai elismerésről szól, hanem egy remek marketingeszköz, lehetőség fogyasztói bizalom növelésére. A mézverseny célja a minőség és a sokszínűség hangsúlyozása, miközben a méhészeket is ösztönzi a folyamatos fejlődésre és innovációra.
(Botos Péter)