A napraforgó ezer titka

Ismerje meg a napraforgó ezer titkát egy csepp mézben – ezzel a szlogennel hirdetett kampányt a napraforgóméz népszerűsítéséért az Agrárminisztérium, az Agrármarketing Centrum (AMC) és az Országos Magyar Méhészeti Egyesület (OMME). Az egy hónapos promóciós során a fajtamézekre, azon belül is a legnagyobb mennyiségben elérhető napraforgóméz fogyasztására szeretnék ráirányítani a figyelmet, mivel beltartalmi értékei és egészségre gyakorolt hatásai miatt nem csak kiváló édesítőszer, de az egyik legsokoldalúbb természetes immunerősítő is.

Mézfogyasztást népszerűsítő kampányokat már 2018 óta szervez az Agrárminisztérium, az AMC és az OMME, most először azonban nem csupán az általános szemléletformálás, hanem egy fajtaméz megismertetése a cél.

A méhészet az agrárium egyik legkisebb ágazata, hiszen alig egy százalékát teszi ki az a gazdasági eredmény, amely a méheknek köszönhető. Ugyanakkor az egész mezőgazdaság, az egész élelmiszeripar a méhek tevékenységén múlik. Ha nem lennének méhek, akkor minden hatodik élelmiszer eltűnne a boltok polcairólhangsúlyozta a méhészet fontosságát Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára a mézfogyasztás népszerűsítését célzó kampány tegnapi sajtótájékoztatóján. Hozzátette: a tárca számos intézkedéssel segíti a szektort. – 2023 és 2027 között a méhészeti ágazat a hazai forrásokkal együtt mintegy 42,7 millió euró támogatásban részesül. A méhcsaládok egészségi állapotának javítása céljából a Kormány ún. beporzási támogatást nyújt, amelynek mértéke évente 1000 Ft/méhcsalád. Egyedüliként az Unióban állatjóléti támogatást is igénybe lehet venni, ez hároméves időszakra 7 milliárd forintot jelent – sorolta Feldman Zsolt.

Az őszi kampány ezúttal kifejezetten a fajtamézeket, azon belül is a napraforgóméz ismertségét szeretné növelni.

méz6

Kevesen tudják, hogy országunkban közel 40 féle növényből hordanak a méhek és pergetnek ki a méhészek fajtamézet. A legnagyobb mennyiségben pergetett fajtamézünk a napraforgóméz. Miért van ebből a legtöbb? Mert a legnagyobb területen tenyésző méhlegelőnk. 650 ezer hektár körüli nagyságú szántóföldön termesztik a gazdák – mondta Bross Péter, az Országos Magyar Méhészeti Egyesület (OMME) elnöke. Hozzátette: a kampány célja, hogy a vásárlók ne csak a „szokásos” mézeket, például az akác vagy a virágmézet keressék, hanem a különlegesebb fajtákat is.Minden fajtaméz humán-egészségügyi hatása, azaz az emberi szervezetre gyakorolt hatása más és más. A napraforgómézen keresztül kívánjuk jobban megismertetni a szilárd halmazállapotú, ún. kristályos mézeket is, hiszen ez egy természetes folyamat, a napraforgóméznek például ez a természetes állaga – tette hozzá.

Az Agrármarketing Centrum 2018 óta szervez mézfogyasztást ösztönző kampányokat, ez azonban az első, hogy egy kifejezett mézfajtát népszerűsítenek.

A kampánnyal elsődleges célunk, hogy szélesítsük a mézválasztás alternatíváit. Persze tisztában vagyunk vele, hogy egy átlagos élelmiszerbolt leginkább a „hagyományos” mézfajtákat árusítja, de a piacokon, termelőknél számtalan fajtaméz kapható. A napraforgóméz kifejezetten nagy mennyiségbe elérhető, rendkívül egészséges és különleges csemege – beszélt a mézkampány céljairól Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezetője. A szakember elmondta: november végéig televíziós és rádióspotokkal, valamint a közösségi média felületein ajánlják a napraforgómézet a vásárlók figyelmébe.

méz1

Az eddigi kampányok hatásai már megmutatkoznak, hiszen a mézfogyasztás jelenleg 1 kg/fő/év mennyiségre tehető. A mostani kampány célja kifejezetten az, hogy a fajtamézek is bekerüljenek a köztudatba, így sokkal változatosabbá tehetjük étkezésünket, valamint védhetjük egészségünket is.

A sajtótájékoztatón bemutatták a november 1-től már több TV- és rádió-csatornán látható reklámfilmet:

Napraforgó reklámfilm megtekintése